Edward Burne-Jones
Edward
Burne-Jones przyszedł na świat 28 sierpnia 1833r. w Brimingham. Był
synem
ramiarza-złotnika i bardzo wcześnie objawił się jego artystyczny
talent. W
1853r. Burne-Jones opuścił rodzinne
miasto, aby wstąpić do Exeter College w Oxfordzie. Zamierzał zostać
duchownym.
Spotkał wtedy Williama Morrisa, odkrył dzieła Rossettiego i zaczął
czytać Johna
Ruskina. W 1855r. pojechał do Londynu, a lidera grupy
prerafaelitów poznał
w 1856r. i
został jego uczniem.
Edward Burne-Jones czerpał inspiracje do dzieł malarskich ze świata
legend i
mitów, malował sceny z baśni starobretańskich o
królu Arturze, czarowniku
Merlinie, szukał natchnienia w Biblii. Znamienne, iż
„wędrując
swobodnie
po
tęczowej
krainie fantazji, nie dotknął Burne-Jones nigdy stopą ziemi i nie
troszczył
się podobnie jak
Rossetti o życie
rzeczywiste. Nawet wtedy, kiedy nie
idzie o uzmysłowienie ducha jakiegoś podania, legendy lub mitu, lecz o
proste
osiągnięcie pięknego efektu malarskiego, nadaje Burne-Jones swoim
obrazom
charakter nieziemski, fantastyczno-dekoracyjny”. Burne-Jones
był szczególnie
wyczulony na piękno kobiecego ciała i
kształtując swój ideał kobiecości czerpał
wzorce z malarstwa Botticellego,
albowiem na jego smukłych Florentynkach wzorował powiewne postaci
niewieście. 
Skała
Przeznaczenia (1884-1885)
prezentuje epizod, w którym Perseusz odnajduje przykutą
łańcuchami do skały
Andromedę, która ma być złożona w ofierze morskiemu
potworowi. Odnoszące się do
tego wątku słowa poematu Morrisa brzmią następująco: „Oto
zobaczył postać
stojącą bez ruchu, Pod skałą… Kiedy wiatr przycichł,
znów usłyszał ten krzyk…
Zdziwiony… Obniżył lot… I ujrzał stojącą tam
samotnie niewiastę, Nagą,
okrytą tylko płaszczem włosów, Które
wiatr unosił nad jej białymi członkami, A ciężkie łańcuchy oplatające
jej
omdlewające ramiona, Przykute były do omywanej przez morskie fale
skały”.
Fragment książki: Prerafaelickie odcienie kobiecego piękna