John Everett Millais
John
Everett Millais
zaczął malować w
wieku czterech lat i
natychmiast objawił się jego niepospolity talent. Mając
siedem lat podobno tworzył tak zręczne
portrety i pejzaże, że przekonał ojca, aby przeprowadzili
się do
Londynu, gdyż tam chciał zgłębiać tajniki sztuki malarskiej. W 1838r.
uczęszczał do Akademii Sztuki Henry’ego Sassa w
Bloomsbury,
zwiedzał sale
British Museum i National Gallery. W wieku 11 lat został przyjęty do
Akademii
Królewskiej. W
1844r. zaprzyjaźnił się z
Huntem i razem brali udział w spotkaniach grupy artystów
zwanej Klubem
Cyklograficznym, gdzie poznał Rossettiego. W 1848r. stał się jednym ze
współzałożycieli Bractwa Prerafaelitów.
Millais
na płótnie, malowanym w latach 1851-1852,
odtworzył z drobiazgowością tragiczny finał
dziejów Ofelii. Córka
Poloniusza na kartach tragedii Szekspira jawi się jako symbol
niewinnej, niedoświadczonej
ofiary intryg dworskich. Początkowo jest obiektem zalotów
Hamleta, później zostaje
przez niego odrzucona, przeżywa też głęboką rozpacz po
stracie ojca. Pod
wpływem kolejnych wstrząsów załamuje się psychicznie i
pogrąża w szaleństwie,
zachowując się w sposób coraz bardziej dziwaczny i
irracjonalny.
Oddany
na płótnie z
nieprawdopodobną
szczegółowością pejzaż artysta namalował na farmie Surrey
nad brzegiem rzeki
Hogsmill w Ewell. Natomiast w postać Ofelii wcieliła się Elizabeth
Siddal,
która musiała spędzić wiele godzin w wannie.

Fragment książki: Prerafaelickie odcienie kobiecego piękna